NAIF vender tilbake til lisenshåndtering i MinIdrett
Fra og med sesongen 2025–2026 går NAIF tilbake til å bruke MinIdrett som plattform for kjøp og administrasjon av lisenser i våre idretter. Overgangen vil skje gradvis i forbindelse med oppstart av ny lisensperiode for hver av idrettene, altså er det ingenting klubber eller utøvere trenger å foreta seg før det er behov for å kjøpe lisens for ny sesong.
Bakgrunnen for endringen er at MinIdrett nå tilbyr løsninger som dekker våre behov bedre enn tidligere, og gir en mer helhetlig og brukervennlig lisenshåndtering for både klubber og utøvere. MinIdrett kommuniserer med andre godkjente medlemsverktøy på bedre måte enn iSonen, som i utgangspunktet er et påmeldingsverktøy.
Hva betyr dette for klubbene?
- Kjøp av lisens for flere medlemmer: Klubbens lisensansvarlig (rolle må være tildelt i IT-systemet) kan kjøpe lisenser til flere medlemmer samtidig.
- Fleksible betalingsløsninger: Privatpersoner og klubber kan betale med Vipps eller kort. Klubber kan også velge å betale med bankoverføring med KID (slik som man betaler faktura).
- Riktig idrettstilknytning: Man kan kun kjøpe lisens i den idretten man er registrert i.
- Lisensoversikt: Klubbene (de med rollen lisensansvarlig) og utøvere kan selv sjekke lisensstatus.
- VIKTIG: lisensen er ikke gyldig før betalingen er registrert i systemet. Ved betaling med kort eller Vipps skjer dette raskt, ved bankoverføring kan det ta noen dager.
Hvordan kjøper man lisens i MinIdrett?
- Utøvere kan logge inn på MinIdrett og kjøpe lisens selv.
- Klubbens lisensansvarlige kan kjøpe lisenser for flere medlemmer ved å logge inn med riktig rolle.
- For å kunne kjøpe lisens på vegne av klubben må man være registrert som Lisensansvarlig i særidrettsgruppen.
- Det vil komme egen brukerveiledning for hvordan klubb betaler med bankoverføring (faktura).
Hva skjer med iSonen?
iSonen vil fortsatt kunne brukes til påmelding til arrangementer som bruker dette som påmeldingsløsning, og systemet vil som før kunne sjekke om deltakerens lisens er gyldig ved påmelding. Det vil si at dere fortsatt kan bruke iSonen til arrangementshåndtering, men lisenskjøp skal fom. ny sesong skje i MinIdrett.
Brukerstøtte og veiledning
MERK: For å ha tilgang til denne tjenesten på vegne av klubben, må du har rollen lisensansvarlig i din klubb. Mangler du tilgang, ta kontakt med din klubb.
Brukerstøtte for verktøyet er NIF Digital: https://www.idrettsforbundet.no/digital/support/
For veiledning i bruk av det nye lisensverktøyet i MinIdrett, se: https://www.idrettsforbundet.no/digital/lisens/lisensadmin/brukerveiledning/
Vi vil fortløpende oppdatere våre egne brukerveiledninger – de vil ligge her: Lisens og forsikring
Har dere spørsmål om overgangen, ta gjerne kontakt med oss på: naif@amerikanskeidretter.no
[Denne teksten er skrevet av AI og kvalitetssikret av NAIF administrasjonen]