Hva skjer?
Norsk idrett finansieres i stor grad av støtte fra kulturdepartementet. Denne støttes utbetales blant annet basert på medlemstall i klubbene.
Alle klubber er vant med at man må rapportere medlems- og aktivitetstall i Samordnet rapportering. Denne ordningen har tidligere vært manuell, men skal fra og med 2025 være automatisk. Måten dette skjer på er at tallene hentes direkte fra klubbens medlemssystem, og aktive medlemmer defineres som de medlemmene som har betalt medlemskontingent innen utgangen av året. Dette betyr mindre arbeid for klubbene i forbindelse med rapportering, men det betyr også at klubbene i større grad må passe på at alle som er medlem i norsk idrett har betalt medlemsavgift i et system godkjent av NIF innen utgangen av året, hvert år.
For at klubber og særforbund skal få utbetalt penger i 2026 må alle medlemskap i 2025 være registrert betalt innen 31.12.2025.
Om våre klubber ikke overholder dette vil man helt eller delvis kunne miste muligheten til å motta:
- Lokale aktivitetsmidler (LAM)
- Momskompensasjon
- Utstyrsrefusjon
Hva må klubben gjøre?
Mange av våre klubber er godt på vei med å fakturere, men vi ser en del avvik mellom medlemmer registrert i klubbsystemet, tall fra samordnet rapportering og det antall medlemmer som er fakturert hittil i år.
Husk at man både må fakturere medlemsavgift (det gir tallet for medlemskap), følge opp at fakturaen faktisk betales, og sørge for at medlemmet blir tilknyttet korrekt gren i medlemssystemet (det gir tallet for antall aktive utøvere). Tilknytning til riktig gren er også nødvendig for at medlemmet skal kunne kjøpe lisens i våre idretter. Om et medlem driver med flere aktiviteter må denne person tilknyttes alle aktuelle grener i medlemssystemet.
Det er derfor viktig at alle klubber snarest gjør følgende:
-
- Sørger for at alle aktive medlemmer er fakturert medlemsavgift og følger opp betaling
- Knytter grener til alle aktive medlemmer
- Slett medlemmer som ikke har vært aktive de siste 2 årene
Hvordan gjør man dette med fakturering?
Dersom klubben bruker KlubbAdmin til medlemshåndtering har NIF Digitalt mange gode hjelpeverktøy. Brukerveiledninger for fakturering finner man her: https://www.idrettsforbundet.no/digital/klubbadmin/fakturering/
Husk at det også er mulig å ta kontakt med NIF Support om man har tekniske spørsmål: https://www.idrettsforbundet.no/digital/support/
Bruker klubben andre systemer enn KlubbAdmin?
Bruker klubben et annet system og trenger hjelp, ta kontakt med systemleverandør f.eks Spond.
Bruker klubben andre systemer enn KlubbAdmin må medlemskapet alltid kobles opp mot NIF sin medlemsdatabase. Les mer om dette her: https://www.idrettsforbundet.no/digital/support/brukerverifisering/
Har klubben utfordringer med grentilknytning?
Les mer om hvordan man legger til idrettsgren i klubben: https://www.idrettsforbundet.no/digital/klubbadmin/medlem/hvordan-legge-tilfjerne-idrettsgrener/
Les mer om hvordan man registrerer medlemmer med riktig gren: https://www.idrettsforbundet.no/digital/klubbadmin/medlem/hvordan-registrere-medlemmer-riktig/
Er du nysgjerrig på kravene til fakturering i elektronisk medlemssystem?
Les mer om krav til fakturering i et elektronisk medlemssystem med godkjent integrasjon med NIF her: https://www.idrettsforbundet.no/digital/klubbadmin/generelt/krav-om-medlemssystem/
