Bli konkurranseklar – som utøver, trener og tilskuer

 

Med vårsesongen i gang kommer også konkurransene på løpende bånd. Det er mye å tenke på for alle involverte. Vi har laget noen tips for å huske på det viktigste – enten om du er utøver, trener eller skal sitte på sidelinjen som publikum.

 

Foto: Stein J. Bjørge

For deg som er utøver

  • Ny akkrediteringsprosess! Det vil ikke lenger gjennomføres full akkreditering av alle utøvere på konkurranser utenom NM/EM. Akkrediteringen vil dermed foregå slik:
    • Laget stiller opp i alfabetisk rekkefølge etter etternavn
    • Når det er din tur sier du ditt fulle navn
    • Når du er klarert går du videre til piercing/smykkekontroll
  • For utøvere i EM og i NM (kun kategorier der de kan få tittelen Norgesmester): Samtlige utøvere skal vise frem pass ved akkreditering. KUN pass er gyldig legitimasjon.
  • Vær best mulig forberedt både fysisk og mentalt til hver trening og på selve konkurransedagen:
    • Spis nok og variert mat – husk å fyll på energilagrene både før, under og etter trening/konkurranse
    • Drikk vann – ved lange treninger/konkurransedager kan du fylle på med litt saft eller sportsdrikk underveis for å opprettholde væskebalansen
    • Legg deg til fornuftige tider slik at du får nok søvn både før og etter trening/konkurranse
    • Visualiser og finn fokus – bruk tid på å forberede deg mentalt før trening/konkurranse. Se for deg rutinen og konkurransesituasjonen i hodet og kjenn på følelsene; Er du nervøs? Redd? Bestemt? Selvsikker? Ta kontroll over det mentale slik at du har fullt fokus på det du skal prestere.
    • Sitter alle elementene du skal gjøre i rutinen? Jo flere repetisjoner, jo mer automatisert blir bevegelsene og du føler deg enda tryggere på det du skal gjøre.
  • Møt på alle treninger og vær positiv innstilt – lagsport er avhengig av et godt samhold og samarbeid.
  • Husk icheerfair – vær hyggelig og vis respekt for andre lag og klubber. Husk at alle har jobbet like hardt for å kunne prestere på sitt beste. Lær deg ropene til andre lag slik at du kan være med på å heie de frem når du sitter på tribunen.
  • Stol på treneren din – han/hun vil kun ditt og lagets beste. Stol på avgjørelsene som blir tatt når det kommer til rutinen, treningene og konkurransedagen

 

Foto: Stein J. Bjørge

For deg som er trener

  • Ha rutinemusikken klar så tidlig som mulig. Da blir utøverne godt kjent med den og de kan også bruke den for å markere og mental-trene hjemme.
  • Skal du styre musikken på konkurransen selv eller har du en assistent som gjør det? Dersom musikken styrer fra mobiltelefon husk å slå av koden, sett på flymodus og volum på maks.
  • Dobbeltsjekk regelverket for din kategori samt norske tilpasninger og konkurranseregler. Du finner alle regler her. Er du i tvil om elementene dere gjør er lovlige? Send en mail til rules@naifcheer.no for å få svar fra regelkomiteen. Send gjerne film av elementet du lurer på, så er det lettere for regeldommer å forstå hva som gjøres.
  • Set your athletes up for success! Er rutinen klar? Er utøverne godt nok forberedt? Snakk gjerne med utøverne dine – føler de at de virkelig kan elementene som skal gjøres? Det er viktig at utøverne føler seg trygge på elementene i rutinen slik at de klarer å holde nerver under kontroll, klarer å ha det gøy og har en god følelse når de går på og av matta på konkurransen. Det er ditt ansvar som trener å sørge for at utøverne er så godt forberedt som mulig. Må du gjøre endringer eller forenkle – forklar dette til utøverne og hold motivasjonen oppe. Det finnes jo ingen bedre følelse enn å hitte rutinen sin på konkurranse!?
  • Forbered både deg selv, utøverne og foreldrene på hva som skal skje på konkurransedagen. Lag en god oversikt over:
    • Oppmøtetid
    • Oppvarmingstid
    • Konkurransetid
    • Huskeliste for hva som skal pakkes med (eks: drakt, sløyfe, sko, sokker, mat)
    • transport fra og til hallen
  • Husk at oppvarmingstid på matte på konkurranser ofte er begrenset. Det kan være lurt å «øve» på oppvarmingen på trening;
    • Hvor lang tid har dere?
    • Er det med eller uten musikk?
    • Hva skal kjøres inne på oppvarmingshallen og hva bør varmes opp i forkant?
  • Tenk over hva du ønsker at utøverne skal fokusere på under selve konkurransedagen. Er det viktig å mase over sminke og hår, eller ønsker du at fokuset skal ligge på selve prestasjonen? Husk at det du retter oppmerksomheten mot gjør også utøverne.
  • Du er et forbilde – oppfør deg deretter. Som trener representerer du både klubben din og laget du er trener for, samt at utøverne ser til deg for råd og veiledning. Vær hyggelig og positiv, også når du snakker med og om andre lag, utøvere og trenere. Vi heier på hverandre og drar hverandre opp – la dette smitte over på utøverne dine. #icheerfair
  • Forbered deg mentalt på konkurransedagen. Blir du lett stressa eller nervøs? Hvordan reagerer du når laget er på matta? Husk at du er en leder for laget ditt og skal motivere og støtte de – både når det går bra og når det går mindre bra.

 

For deg som er tilskuer

  • Få oversikt over konkurransedagen og arrangementet:
    • Hvor er det?
    • Hvordan kommer du deg dit?
    • Hvor finner du tidsplan?
    • Hvilken dag konkurrerer laget du skal heie på?
    • Selger de mat på arrangementet? Betalingsmåter? Skal du ta med egen mat?
  • Kle deg i klubbens farger! Det er gøy for de som konkurrerer å se sine egne «fans» i publikum. Kle deg i laget/klubben du heier på sine farger. Har klubben kanskje egne «fan t-skjorter»?
  • Orienter deg når du ankommer arenaen. Det er lurt å vite hvor toaletter, informasjonsskranken og nødutganger er.
  • Ikke vær redd for å lag lyd! Cheerleading handler om å heie og lage god stemning og lyd på arenaen. Ser du noe du synes er imponerende – gi respons! Rop og hei fra tribunen. Da smitter også energien tilbake på laget på matta og til de rundt deg på tribunen.
  • Vi heier på alle! Alle utøvere uansett lag og klubb har jobbet like hardt for de 2,5 minuttene på matta. Gi de den respekten de fortjener. Bli sittende når et lag er på matta. Må du reise deg for å gå, så vent til laget er ferdig med sin rutine eller gjør det i de oppsatte pausene.
  • Rop med! En cheerleading rutine starter med et rop, såkalt «cheer» – dette for å få med publikum. Se på skiltene og fargene på duskene og rop med på det som laget roper. Dette skaper god energi i hallen og mer poeng til lagene på matta.
  • Vis god oppførsel og folkeskikk! Husk at du som publikum (spesielt hvis du har på deg klubbens farger) også representerer klubben din utad. Det er mange på tribunen og lett å overhøre samtaler. Vær hyggelig og snakk positivt om andre lag, utøvere, trenere og foreldre.
  • Rydd opp etter deg på tribunen og andre steder på arenaen. Ikke la søppel, tomflasker og annet ligge rundt. Det blir mye hyggeligere for alle om det holdes rent og pent.
  • Helst ikke hold av plasser på store områder. Alle bør få muligheten til å se på når sitt lag/klubb er på matta.